środa, 14 września 2016

Witamina B5

Witamina B5 to w chemicznym ujęciu kwas D-pantotenowy. Jest to żółta, oleista ciecz, jedna z najmniej trwałych witamin z grupy B. Ze względu na ową nietrwałość często stosowana jest w formie soli wapniowej, a w kosmetyce - poprzez jej prowitaminę: pantenol. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, kwasie octowym.

Kwas pantotenowy
Działanie witaminy B5
  • reguluje funkcjonowanie skóry i gojenie ran
  • pomaga utrzymać jędrność i elastyczność skóry
  • zapobiega siwieniu i wypadaniu włosów
  • wspomaga proces pigmentacji włosów
  • wspomaga prawidłowy wzrost organizmu
  • bierze udział w syntezie i rozkładzie kwasów tłuszczowych
  • wchodzi w skład acetylo-koenzymu A
  • i wiele innych funkcji zdrowotnych
Co ciekawe, podczas przetwarzania zboża stratne jest aż 50% kwasu D-pantotenowego, podczas pieczenia mięsa od 25-50%, a podczas gotowania 15-30%. Mimo tak wielkich strat tej witaminy podczas procesów przetwórczych jedzenia, jej bogactwo w podstawowych produktach jest tak duże, że rzadko pojawia się awitaminoza w organizmie (częściej z powodu niezdrowej diety lub niedożywienia). Jednakże niedobór może pojawić się w skórze. Dlatego warto sięgać po kosmetyki pielęgnujące z pantenolem - prowitaminą B5, która wnika wgłąb skóry, razem z innymi dobroczynnymi składnikami i tam zamienia się w witaminę B5, dostarczając ją bezpośrednio w miejsce, gdzie najłatwiej o jej niedobór.

Awitaminoza
  • stany zapalne skóry i paznokci
  • wypadanie włosów
  • zaburzenia pigmentacji skóry
  • owrzodzenia
  • zaburzenia rogowacenia naskórka
  • pieczenie stóp
  • ponadto zmniejszona odporność, osłabienie układu nerwowego, bóle brzucha, głowy, mdłości wymioty i inne dolegliwości

Źródła witaminy B5
  • wątróbka
  • otręby pszenne
  • tłuste ryby
  • jajka
  • ziemniaki, brokuły
  • awokado, pomarańcze, banany, melony
  • grzyby
  • soja
  • orzechy, pestki słonecznika
  • pełnoziarnisty chleb
  • sery, mleko pełne

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka